Nasab Beliau
Al Hafidz Al ‘Allamah Al Imam Al Mujtahid Al Muhaqqiq Al
Mudaqqiq Abul Faidh Sayyid Ahmad bin Muhammad bin Siddiq bin Ahmad bin Muhammad
bin Al-Qosim bin Muhammad bin Muhammad bin ‘Abdul Mukmin bin ‘Ali bin al Hasan
bin Muhammad bin ‘Abdullah bin Ahmad bin ‘Abdullah bin ‘Isa bin Sa’id bin
Mas’ud bin Al Fudhoil bin ‘Ali bin ‘Umar bin Al ‘Arabi bin ‘Allal (Ali menurut
bahasa Maghribi) bin Musa bin Ahmad bin Daud bin Maulana Idris Al Asghor bin
Maulana Idris Al Akbar bin ‘Abdullah Al Kamil bin Al Hasan Al Muthanna bin Imam
Hasan Al Mujtaba bin Sayyidina ‘Ali Karromallahu Wajhah dan Sayyidah Fathimah
Az Zahro’ binti Sayyidina Rosulillah Saw.
Beliau dilahirkan di desa Bani Sa’ad, wilayah Ghumarah,
utara Maghrib Aqso, Morocco pada hari Juma’at, 27 Ramadhan 1320 H (1902 M).
Selepas 2 hari kelahiran beliau, ayahandanya membawa beliau pulang ke wilayah
Tonjah (Tangiers).
Sayyid Ahmad Al Ghumari merupakan anak sulung daripada 7
orang bersaudara. Bukan sekedar sulung daripada sudut susunan keluarga, bahkan
sulung daripada sudut keilmuan sehingga adik-adiknya berguru dengan beliau.
Bahkan adik-adik beliau akan membentangkan setiap karya mereka kepadanya untuk
disemak, diedit dan dikomentar. Ayahanda beliau, Sayyid Muhammad Siddiq Al
Ghumari merupakan tokoh ‘ulama yang hebat sehingga menjadi rujukan para ‘ulama
dari seluruh Morocco. Beliau juga merupakan pengasas Madrasah Siddiqiyyah yang
menjadi gedung penyumbang para ulama’ di dunia umumnya dan Morocco khasnya.
Datuk beliau Sayyid Ibnu ‘Ajibah Al Hasani merupakan seorang ulama’ yang tidak
asing lagi. Beliau merupakan penulis kitab tafsir al-Quran yang berjudul Bahrul
Madid fi Tafsir al-Quran al Majid dan kitab tasawwuf yang berjudul Iqozul Himam
yang merupakan uraian terhadap kitab Hikam Ibnu ‘Athoillah karangan Imam Al
‘Allamah al Faqih Sayyid Ahmad bin ‘Atoillah al Sakandari. Adik-adik beliau,
Sayyid ‘Abdullah, Sayyid ‘Abdul ‘Aziz, Sayyid ‘Abdul Hayy, Sayyid Al Hasan,
Sayyid Ibrohim dan Sayyid Muhammad Zamzami merupakan tokoh-tokoh muhaqqiqin. Di
kalangan mereka ada yang mencapai martabat Al Hafiz dalam bidang hadits. Begitu
juga di kalangan mereka terdapat pakar-pakar yang menjadi rujukan dalam bidang
Tafsir, Fiqh, Usul Fiqh, Bahasa Arab, Tasawwuf dan bidang ilmu yang lain. Namun
keluarga Al Ghumari merupakan keluarga ulama’ yang menonjol dalam bidang hadits
serta keluarga yang melahirkan tokoh-tokoh ulama’ yang mencapai taraf Mujtahid.
Sayyid Ahmad Al Ghumari mulai menuntut ilmu pada usia 5
tahun. Ayahandanya memasukkan beliau ke pondok dengan tujuan untuk menghafal al-Quran.
Di samping itu, beliau turut menghafal beberapa matan ilmu seperti Muqaddimah
al-Ajurumiyyah dan lain-lain lagi. Setelah itu, beliau mula menumpukan
perhatian terhadap subjek-subjek yang lain seperti Nahu, Sorof, Fiqh Maliki,
Tauhid dan Hadits. Ayahandanya begitu mengambil berat tentang pendidikan beliau
di mana ayahandanya memberi galakan supaya beliau bersungguh-sungguh dan
berpenat lelah dalam menuntut ilmu. Ketika mana ayahandanya memerintahkan para
pelajar Madrasah Siddiqiyyah supaya menghafal al-Quran, lantas beliau mengarang
sebuah kitab yang berjudul Riyadh al Tanzih fi Fadhoil al Quran wa Hamilih
untuk menjelaskan tentang kelebihan-kelebihan al Quran dan golongan yang
menghafalnya. Perkara ini beliau lakukan ketika masih lagi berusia belasan
tahun. Dalam tempoh ini juga, beliau cenderung untuk mempelajari ilmu Hadith
dan bergelumang dengan perkara-perkara yang berkaitan dengannya lantas beliau
mula membaca dan mengkaji kitab-kitab Hadith khususnya kitab al Targhib wa al
Tarhib dan kitab al Jami’ al Soghir berserta huraiannya yang berjudul al
Taisir. Ketika berusia 20 tahun, dengan perintah ayahandanya beliau pun
merantau ke Mesir untuk melanjutkan pengajian di al Azhar al Syarif. Di Mesir,
beliau menumpukan sepenuh perhatian untuk mempelajari Fiqh Maliki dan Syafie.
Antara subjek-subjek yang beliau pelajari: 1) Nahu: Matan al Ajurumiyyah
berserta huraiannya yang bertajuk Syarah al Kafrowi. Beliau turut mempelajari
matan Alfiyyah Ibnu Malik berserta huraiannya yang berjudul Syarah Ibnu ‘Aqil dan
Syarah al Asymuni. 2) Tauhid: Kitab Jauharah al Tauhid. 3) Fiqh: Kitab al
Tahrir karangan Syeikhul Islam Zakaria al Ansori dalam Fiqh Syafie dan kitab
Syarah al Hidayah dalam Fiqh Hanafi. 4) Hadith: Sohih al Bukhari, al Adab al
Mufrad, Musnad al Imam al Syafie, Musalsal Awwaliyyah dan Musalsal Yaum
‘Asyura. 5) Usul Fiqh: Kitab Minhaj al Usul ila ‘Ilmi al Usul berserta
huraiannya yang berjudul Nihayah al Sul. Dan beberapa subjek lagi yang
merangkumi pelbagai bidang ilmu sama ada ilmu-ilmu berbentuk naqliyyah mahu pun
‘aqliyyah. Sayyid Ahmad al Ghumari merupakan seorang pelajar yang pintar dan
bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu sehingga kepintaran dan kesungguhan
beliau menimbulkan kekaguman para gurunya. Ini kerana beliau berjaya
menghabiskan subjek-subjek tersebut dalam masa yang singkat.
Sayyid Ahmad Al Ghumari memiliki banyak guru dari berbagai
negara Islam seperti Mesir, Halab, Damsyik dan Sudan. Beliau menyebut nama-nama
mereka secara khusus di dalam kitab yang berjudul al Bahsul ‘Amiiq fi Marwiyyat
Ibni al Siddiq. Di antaranya ialah:
1) Ayahanda beliau sendiri Al Imam Al ‘Allamah Sayyid
Muhammad bin Siddiq Al Ghumari Al Idris Al Hasani.
2) Syeikh Al ‘Arobi bin Ahmad Bu Durrah, murid ayahandanya.
3) Al ‘Allamah Al Muhaddits Sayyid Muhammad bin Ja’far Al
Kittani.
4) Al ‘Allamah Syeikh Muhammad Imam bin Ibrohim Al Saqa Al
Syafi’i.
5) Al ‘Allamah Al Faqih Al Usuli Al Mufassir Syeikh Muhammad
Bakhit Al Muthi’i, mufti Kerajaan Mesir.
6) Al ‘Allamah Muhaddits Al Haromain Syeikh ‘Umar Hamdan Al
Mahrasi
dan lain-lain .
Setelah menamatkan pengajian, beliau mula menumpukan sepenuh
perhatian untuk mengkaji bidang Hadits secara riwayat dan dirayah. Lantas
beliau mengurung dirinya di rumah dengan tujuan untuk mengkaji hadith dengan
lebih mendalam dan teliti. Beliau tidak keluar dari rumahnya melainkan untuk
menunaikan sembahyang lima waktu dan tidak tidur pada waktu malam kecuali
seketika selepas menunaikan sembahyang sunat Dhuha. Beliau berterusan dalam
keadaan sebegini sehingga 2 tahun lamanya. Dalam tempoh ini, beliau menghafal
hadits, mengkaji dan mentakhrijnya. Apabila tamat tempoh ini, beliau merantau
pula ke Damsyik bersama-sama ayahandanya dan terus pulang ke Morocco. Beliau
menetap selama lebih kurang empat tahun di Morocco. Dalam tempoh ini, beliau
meneruskan kesungguhan dalam mengkaji ilmu Hadits di samping menghafal,
mentakhrij, menulis dan mengajar. Dalam tempoh ini juga, beliau mula mengajar
kitab Nailul Autor dan al Syamail al Muhammadiyyah yang mana kedua-duanya
merupakan kitab hadith. Setelah itu, beliau kembali merantau ke Mesir bersama
dua orang adiknya Sayyid ‘Abdullah dan Sayyid Muhammad Zamzami. Di Mesir,
beliau menjadi tempat rujukan para ulama’ walaupun beliau masih lagi berusia
muda.
Di samping menulis, beliau diminta untuk membacakan kitab Fathul
Bari dan Muqaddimah Ibnu Solah. Beliau turut mengadakan majlis imla’ yang
bertempat di Masjid Imam Husain dan Masjid al Kokhya. Pada tahun 1354 H(1936
M), beliau pulang ke Morocco disebabkan kewafatan ayahandanya. Lantas beliau
mengambil alih tempat ayahandanya bagi meneruskan kelangsungan Madrasah
Siddiqiyyah. Maka beliau mula mengajar kitab-kitab yang berkaitan dengan ilmu
Hadith dan mengadakan majlis-majlis imla’. Sayyid Ahmad Al Ghumari sering
menyeru orang ramai agar kembali berpegang dengan Sunnah Nabawiyyah dan beliau
menentang dengan keras sebarang peniruan dan penyeruan serta ikutan terhadap
golongan kafir lebih-lebih lagi Morocco ketika itu telah mula dimasuki pengaruh
Eropah yang membawa unsur-unsur yang negatif.
Sayyid Ahmad Al Ghumari bukan saja terkenal sebagai seorang
ilmuwan dan tokoh dalam bidang hadits bahkan beliau adalah seorang tokoh
mujahid yang berjuang bermati-matian menentang penjajah dan penjajahan. Lantas
kerana itu, beliau telah dipenjara selama beberapa tahun. Setelah dibebaskan
dari penjara, beliau berterusan dikenakan tekanan oleh pihak penjajah sehingga
akhirnya beliau memutuskan untuk merantau meninggalkan Morocco dan memilih
untuk menetap di Mesir sampai akhir hayat.
Sayyid Ahmad Al Ghumari merupakan seorang ‘ulama yang banyak
menulis sehingga diberi gelaran sebagai ‘al Suyuti pada zamannya’. Karangan
beliau mencecah sebanyak 169 buah. Beliau menulis dalam berbagai bidang ilmu
seperti ‘Aqidah, Fiqh, Tafsir, Hadith, Tasawwuf, Sejarah, Biografi dan
sebagainya. Karya-karya beliau ada yang telah dicetak dan ada yang masih dalam
bentuk tulisan tangan. Diantara karya-karya beliau:
1) Ibraz al Wahm al Maknun min Kalam Ibni Khaldun.
2) Ithaf al Adib bima fi Ta’liq ‘Ilam al Arib.
3) Ithaf al Huffaz al Maharah bi Asanid al Usul al ‘Asyarah.
4) Al Ajwibah al Sorifah ‘an Isykal Hadith al Toifah.
5) Ihya’ al Maqbur bi Adillah Bina’ al Masajid wal Qubab
‘ala al Qubur.
6) Azhaar al Raudhatain fiman yu’ta Ajrahu Marratain.
7) Al Azhar al Mutakathifah fil Alfaz al Mutaradifah.
8)Al Isti’azah wal Hasbalah mimman Sohhaha Hadith al
Basmalah.
9) Al Isti’adhoh bi Hadith Wudhu’ al Mustahadhah.
10) Al Istinfar li Ghazwi al Tasyabbuh bil Kuffar.
11) Al Asrar al ‘Ajibah fi Syarh Azkar Ibn ‘Ajibah.
12) Al Ifdhol wal Minnah bi Ru’yah al Nisa’ Lillah fil
Jannah.
13) Iqomah al Dalil ‘ala Hurmah al Tamsil.
14) Al Iqlid bi Tanzil Kitabillah ‘ala Ahli al Taqlid.
15) Al Iqna’ bi Sihhah al Solah Khalfa al Mizya’ dan
lain-lain lagi.
Karya-karya Sayyid Ahmad Al Ghumari merupakan himpunan karya
yang bermutu tinggi. Di dalamnya terhimpun dalil-dalil, hujah-hujah,
fakta-fakta serta keterangan-keterangan yang membuktikan keluasan ilmu beliau
di dalam pelbagai lapangan ilmu ditambah dengan beberapa pandangan yang
dilontarkan hasil ijtihad beliau sendiri. Ini merupakan suatu perkara yang
tidak mustahil kerana beliau sendiri telah mencapai taraf mujtahid. Dikatakan
beliau mula berijtihad setelah berjaya membaca 7 buah kitab dalam pelbagai
mazhab yang mana kitab-kitab tersebut ada yang mencecah berjilid-jilid banyaknya.
Ini merupakan suatu perkara yang mengagumkan.
Setelah pulang dari Sudan, beliau ditimpa sakit terus
menerus. Hingga akhirnya pada hari Ahad, awal bulan Jumadil Akhir 1380 H(1962
M) Beliau menghembuskan nafas terakhir dalam usia 60 tahun. Jenazah beliau
disemedikan di Kaherah, Mesir.
Semoga Allah merohmati Sayyid Ahmad Al Ghumari serta
membalas jasa-jasa beliau dalam mempertahankan Sunnah Nabawiyyah dengan
sebaik-baik pembalasan. Amin !!!.
Saya ingin menyampaikan kepada seluruh TKI yang bekerja di negeri orang saya ibu hermawati seorang TKI DI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH RONO katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH RONO dan minta angka bocoran MALAYSIA angka yang di berikan 4D TOTO ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi MBAH RONO di nomor (_085_340_489-469_) ini asli bukan rekayasa atau silahkan buktikan sendiri...
BalasHapusSaya ingin menyampaikan kepada seluruh TKI yang bekerja di negeri orang saya ibu hermawati seorang TKI DI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH RONO katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH RONO dan minta angka bocoran MALAYSIA angka yang di berikan 4D TOTO ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi MBAH RONO di nomor (_085_340_489-469_) ini asli bukan rekayasa atau silahkan buktikan sendiri