Mengenai Habib Husein al-Qadri, tidak terlalu sukar membuat
penyelidikan kerana memang terdapat beberapa manuskrip yang khusus membicarakan
biografinya. Walau bagaimana pun semua manuskrip yang telah dijumpai tidak
jelas nama pengarangnya, yang disebut hanya nama penyalin. Semua manuskrip
dalam bentuk tulisan Melayu/Jawi. Nama lengkapnya, As-Saiyid/as-Syarif Husein
bin al-Habib Ahmad/Muhammad bin al-Habib Husein bin al-Habib Muhammad al-Qadri,
Jamalul Lail, Ba `Alawi, sampai nasabnya kepada Nabi Muhammad s.a.w. Sampai ke
atas adalah melalui perkahwinan Saidatina Fatimah dengan Saidina Ali k.w. Nama
gelarannya ialah Tuan Besar Mempawah. Lahir di Tarim, Yaman pada tahun 1120
H/1708 M. Wafat di Sebukit Rama Mempawah, 1184 H/ 1771M. ketika berusia 64
tahun. Dalam usia yang masih muda beliau meninggalkan negeri kelahirannya untuk
menuntut ilmu pengetahuan bersama beberapa orang sahabatnya.
PENDIDIKAN, PENGEMBARAAN DAN SAHABAT
Mengembara ke negeri Kulaindi dan tinggal di negeri itu
selama empat tahun. Di Kulaindi beliau mempelajari kitab kepada seorang ulama
besar bernama Sayid Muhammad bin Shahib. Dalam waktu yang sama beliau juga
belajar di Kalikut. Jadi sebentar beliau tinggal di Kulaindi dan sebentar
tinggal di Kalikut. Habib Husein al-Qadri termasuk dalam empat sahabat. Mereka
ialah, Saiyid Abu Bakar al-`Aidrus, menetap di Aceh dan wafat di sana. Digelar
sebagai Tuan Besar Aceh. Kedua, Saiyid Umar as-Sagaf, tinggal di Siak dan
mengajar Islam di Siak, juga wafat di Siak. Digelar sebagai Tuan Besar Siak.
Ketiga, Saiyid Muhammad bin Ahmad al-Qudsi yang tinggal di Terengganu dan
mengajar Islam di Terengganu. Digelar sebagai Datuk Marang. Keempat, Saiyid
Husein bin Ahmad al-Qadri (yang diriwayatkan ini)
Maka Habib Husein pun berangkatlah dari negeri Kulaindi
menuju Aceh. Di Aceh beliau tinggal selama satu tahun, menyebar agama Islam dan
mengajar kitab. Selanjutnya perjalanan diteruskan ke Siak, Betawi dan Semarang.
Saiyid Husein tinggal di Betawi selama tujuh bulan dan di Semarang selama dua
tahun. Sewaktu di Semarang beliau mendapat sahabat baru, bernama Syeikh Salim
bin Hambal. Pada suatu malam tatkala ia hendak makan, dinantinya Syeikh Salim
Hambal itu tiada juga datang. Tiba-tiba ia bertemu Syeikh Salim Hambal di bawah
sebuah perahu dalam lumpur. Habib Husein pun berteriak sampai empat kali
memanggil Syeikh Salim Hambal. Syeikh Salim Hambal datang menemui Habib Husein
berlumuran lumpur. Setelah itu bertanyalah Habib Husein, “Apakah yang kamu
perbuat di situ?” Jawabnya: “Hamba sedang membaiki perahu.” Habib Husein
bertanya pula, “Mengapa membaikinya malam hari begini?” Maka sahutnya, “Kerana
siang hari, air penuh dan pada malam hari air kurang.” Kata Habib Husein lagi,
“Jadi beginilah rupanya orang mencari dunia.” Jawabnya, “Ya, beginilah halnya.”
Kata Habib Husein pula, “Jika demikian sukarnya orang mencari atau menuntut
dunia, aku haramkan pada malam ini juga akan menuntut dunia kerana aku
meninggalkan tanah Arab sebab aku hendak mencari yang lebih baik daripada
nikmat akhirat.”
Habib Husein kembali ke rumah dengan menangis dan tidak mahu
makan. Keesokan harinya wang yang pernah diberi oleh Syeikh Salim Hambal
kepadanya semuanya dikembalikannya. Syeikh Salim Hambal berasa hairan, lalu
diberinya nasihat supaya Habib Husein suka menerima pemberian dan pertolongan
modal daripadanya. Namun Habib Husein tiada juga mahu menerimanya. Oleh sebab
Habib Husein masih tetap dengan pendiriannya, yang tidak menghendaki harta dunia,
Syeikh Salim Hambal terpaksa mengalah. Syeikh Salim Hambal bersedia mengikuti
pelayaran Habib Husein ke negeri Matan.
Setelah di Matan, Habib Husein dan Syeikh Salim Hambal
menemui seorang berketurunan saiyid juga, namanya Saiyid Hasyim al-Yahya, digelar
orang sebagai Tuan Janggut Merah. Perwatakan Saiyid Hasyim/ Tuan Janggut Merah
itu diriwayatkan adalah seorang yang hebat, gagah dan berani. Apabila Saiyid
Hasyim berjalan senantiasa bertongkat dan jarang sekali tongkatnya itu
ditinggalkannya. Tongkatnya itu terbuat daripada besi dan berat. Sebab Saiyid
Hasyim itu memakai tongkat demikian itu kerana ia tidak boleh sekali-kali
melihat gambaran berbentuk manusia atau binatang, sama ada di perahu atau di
rumah atau pada segala perkakas, sekiranya beliau terpandang atau terlihat apa
saja dalam bentuk gambar maka dipalu dan ditumbuknya dengan tongkat besi itu.
KEDUDUKAN DI MATAN
Setelah beberapa lama Habib Husein dan Syeikh Salim Hambal
berada di Matan, pada suatu hari Sultan Matan menjemput kedua-duanya dalam satu
jamuan makan kerana akan mengambil berkat kealiman Habib Husein itu. Selain
kedua-duanya juga dijemput para pangeran, sekalian Menteri negeri Matan,
termasuk juga Saiyid Hasyim al-Yahya. Setelah jemputan hadir semuanya, maka
dikeluarkanlah tempat sirih adat istiadat kerajaan lalu dibawa ke hadapan
Saiyid Hasyim. Saiyid Hasyim al-Yahya melihat tempat sirih yang di dalamnya
terdapat satu kacip besi buatan Bali. Pada kacip itu terdapat ukiran kepala
ular. Saiyid Hasyim al-Yahya sangat marah. Diambilnya kacip itu lalu
dipatah-patah dan ditumbuk-tumbuknya dengan tongkatnya. Kejadian itu berlaku di
hadapan Sultan Matan dan para pembesarnya. Sultan Matan pun muram mukanya,
baginda bersama menteri-menterinya hanya tunduk dan terdiam saja. Peristiwa itu
mendapat perhatian Habib Husein al-Qadri. Kacip yang berkecai itu diambilnya,
dipicit-picit dan diusap-usap dengan air liurnya. Dengan kuasa Allah jua kacip
itu pulih seperti sediakala. Setelah dilihat oleh Sultan Matan, sekalian
pembesar kerajaan Matan dan Saiyid Hasyim al-Yahya sendiri akan peristiwa itu,
sekaliannya gementar, segan, berasa takut kepada Habib Husein al-Qadri yang
dikatakan mempunyai karamah itu.
Beberapa hari setelah peristiwa di majlis jamuan makan itu,
Sultan Matan serta sekalian pembesarnya mengadakan mesyuarat. Keputusan
mesyuarat bahawa Habib Husein dijadikan guru dalam negeri Matan. Sekalian hukum
yang tertakluk kepada syariat Nabi Muhammad s.a.w. terpulanglah kepada
keputusan Habib Husein al-Qadri. Selain itu Sultan Matan mencarikan isteri
untuk Habib Husein. Beliau dikahwinkan dengan Nyai Tua. Daripada perkahwinan
itulah mereka memperoleh anak bernama Syarif Abdur Rahman al-Qadri yang
kemudian dikenali sebagai Sultan Kerajaan Pontianak yang pertama. Semenjak itu
Habib Husein al-Qadri dikasihi, dihormati dan dipelihara oleh Sultan Matan.
Setelah sampai kira-kira dalam dua hingga tiga tahun diam di negeri Matan,
datanglah suruhan Raja Mempawah dengan membawa sepucuk surat dan dua buah
perahu akan menjemput Habib Husein untuk dibawa pindah ke Mempawah. Tetapi pada
ketika itu Habib Husein masih suka tinggal di negeri Matan. Beliau belum
bersedia pindah ke Mempawah. Kembalilah suruhan itu ke Mempawah. Yang menjadi
Raja Mempawah ketika itu ialah Upu Daeng Menambon, digelar orang dengan Pangeran
Tua. Pusat pemerintahannya berkedudukan di Sebukit Rama.
HABIB HUSEIN PINDAH KE MEMPAWAH
Negeri Matan dikunjungi pelaut-pelaut yang datang dari jauh
dan dekat. Di antara ahli-ahli pelayaran, pelaut-pelaut yang ulung, yang datang
dari negeri Bugis-Makasar ramai pula yang datang dari negeri-negeri lainnya.
Salah seorang yang berasal dari Siantan, Nakhoda Muda Ahmad kerap berulang alik
ke Matan. Terjadi fitnah bahawa dia dituduh melakukan perbuatan maksiat, yang
kurang patut, dengan seorang perempuan. Sultan Matan sangat murka, baginda
hendak membunuh Nakhoda Muda Ahmad itu. Persoalan itu diserahkan kepada Habib
Husein untuk memutuskan hukumannya. Diputuskan oleh Habib Husein dengan hukum
syariah bahawa Nakhoda Muda Ahmad lepas daripada hukuman bunuh. Hukuman yang
dikenakan kepadanya hanyalah disuruh oleh Habib Husein bertaubat meminta ampun
kepada Allah serta membawa sedikit wang denda supaya diserahkan kepada Sultan
Matan. Sultan Matan menerima keputusan Habib Husein. Nakhoda Muda Ahmad pun
berangkat serta disuruh hantar oleh Sultan Matan dengan dua buah sampan yang
berisi segala perbekalan makanan. Setelah sampai di Kuala, Nakhoda Muda Ahmad
diamuk oleh orang yang menghantar kerana diperintah oleh Sultan Matan. Nakhoda
Muda Ahmad dibunuh secara zalim di Muara Kayang. Peristiwa itu akhirnya
diketahui juga oleh Habib Husein al-Qadri. Kerana peristiwa itulah Habib Husein
al-Qadri mengirim surat kepada Upu Daeng Menambon di Mempawah yang menyatakan
bahawa beliau bersedia pindah ke Mempawah.
Tarikh Habib Husein al-Qadri pindah dari Matan ke Mempawah,
tinggal di Kampung Galah Hirang ialah pada 8 Muharam 1160 H/20 Januari 1747 M.
Setelah Habib Husein al-Qadri tinggal di tempat itu ramailah orang datang dari
pelbagai penjuru, termasuk dari Sintang dan Sanggau, yang menggunakan perahu
dinamakan `bandung’ menurut istilah khas bahasa Kalimantan Barat. Selain
kepentingan perniagaan mereka menyempatkan diri mengambil berkat daripada Habib
Husein al-Qadri, seorang ulama besar, Wali Allah yang banyak karamah. Beliau
disegani kerana selain seorang ulama besar beliau adalah keturunan Nabi
Muhammad s.a.w. Dalam tempoh yang singkat negeri tempat Habib Husein itu
menjadi satu negeri yang berkembang pesat sehingga lebih ramai dari pusat
kerajaan Mempawah, tempat tinggal Upu Daeng Menambon/Pangeran Tua di Sebukit
Rama. Manakala Upu Daeng Menambon mangkat puteranya bernama Gusti Jamiril
menjadi anak angkat Habib Husein al-Qadri. Dibawanya tinggal bersama di Galah
Hirang/Mempawah lalu ditabalkannya sebagai pengganti orang tuanya dalam tahun
1166 H/1752 M. Setelah ditabalkan digelar dengan Penembahan Adiwijaya Kesuma.
Akan kemasyhuran nama Habib Husein al-Qadri/Tuan Besar
Mempawah itu tersebar luas hingga hampir semua tempat di Asia Tenggara. Pada
satu ketika Sultan Palembang mengutus Saiyid Alwi bin Muhammad bin Syihab
dengan dua buah perahu untuk menjemput Habib Husein al-Qadri/Tuan Besar
Mempawah datang ke negeri Palembang kerana Sultan Palembang itu ingin sekali
hendak bertemu dengan beliau. Habib Husein al-Qadri/Tuan Besar Mempawah tidak
bersedia pergi ke Palembang dengan alasan beliau sudah tua.
WAFAT
Dalam semua versi manuskrip Hikayat Habib Husein al-Qadri
dan sejarah lainnya ada dicatatkan, beliau wafat pada pukul 2.00 petang, 2
Zulhijjah 1184 H/19 Mar 1771 dalam usia 64 tahun. Wasiat lisannya ketika akan
wafat bahawa yang layak menjadi Mufti Mempawah ialah ulama yang berasal dari
Patani tinggal di Kampung Tanjung Mempawah, bernama Syeikh Ali bin Faqih
al-Fathani.
Diposkan oleh Majlis Arrahman
Tidak ada komentar:
Posting Komentar