Beliau ialah
al-Imam al-'Allamah al-Hafidz al-Muhaddits al-Ushuli al-Muhaqqiq al-Mudaqqiq
Abul Fadhl Sayyid Abdullah bin Muhammad bin Siddiq bin Ahmad bin Muhammad bin
al-Qasim bin Muhammad bin Muhammad bin Abdul Mukmin bin Ali bin al-Hasan bin
Muhammad bin Abdullah bin Ahmad bin Abdullah bin Isa bin Sa'id bin Mas'ud bin
al-Fudhoil bin Ali bin Umar bin al-'Arabi bin 'Allal bin Musa bin Ahmad bin
Daud bin Maulana Idris al-Ashghor bin Maulana Idris al-Akbar bin Abdullah
al-Kamil bin al-Hasan al-Mutsanna bin Imam al-Hasan al-Mujtaba bin Amirul
Mukminin Sayyidina Ali dan Sayyidah Fatimah az-Zahra' binti Sayyidina Muhammad
Rasulullah Saw. Berkata Sayyid Abdullah al-Ghumari di dalam kitab beliau yang berjudul
Sabil at-Taufiq dan Bida' at-Tafasir: Inilah susur galur keturunan kami yang
populer di kalangan keluarga kami yang menetap di wilayah Ghumarah dan
selainnya.
Kelahiran
Beliau
Beliau
dilahirkan di kota Tonjah (Tangier), Morocco (Maroko) pada akhir bulan Jumadil
Akhir atau awal bulan Rajab tahun 1328 H/1910 M.
Sayyid
Abdullah al-Ghumari dilahirkan di kalangan keluarga yang terkenal dengan
ketaqwaan, keilmuan, kesolehan dan kemuliaan ditambah dengan kesucian
keturunan. Ayahanda beliau, Sayyid Muhammad Siddiq al-Ghumari merupakan syeikh
para ulama Morocco. Beliau telah mendirikan Madrasah Siddiqiyyah yang terkenal
banyak melahirkan para ulama yang berwibawa. Datuk beliau dari jalur ibu adalah
Sayyid Ibnu 'Ajibah al-Hasani yang merupakan seorang ulama yang tidak asing
lagi. Beliau merupakan pengarang kitab tafsir yang berjudul Bahr al-Madid serta
Syarh Hikam 'Athaiyyah yang berjudul Iqadz al-Himam.
Kakak
beliau, Sayyid Ahmad al-Ghumari merupakan seorang tokoh hadits yang terkemuka
sehingga mencapai taraf al-Hafidz. Beliau juga telah menghasilkan banyak karya
yang bernilai tinggi hingga mencapai ratusan buah.
Adik-adik
beliau, Sayyid Abdul Aziz, Sayyid Abdul Hayy, Sayyid Ibrahim, Sayyid Hasan dan
Sayyid Muhammad Zamzami juga merupakan tokoh-tokoh muhadditsin dan muhaqqiqin.
Di kalangan mereka ada yang muncul sebagai pakar tafsir, usul fiqh, hadits dan
ilmu-ilmu yang lain. Namun keluarga al-Ghumari memang terkenal dengan
keilmuannya dalam bidang hadits di wilayah Tonjah sebagaimana halnya keluarga
al-Kittani di wilayah Fas (Fez).
Latar
Belakang Pendidikan Beliau
Sayyid
Abdullah al-Ghumari memulai pendidikan awalnya sejak usia lima tahun.
Ayahandanya memasukkan beliau ke pesantren dengan tujuan untuk menghafal
al-Quran. Lalu beliau mulai menghafal al-Quran dengan riwayat Warasy. Setelah
itu, beliau menghafal pula al-Quran dengan riwayat Hafsh. Disamping itu beliau
turut menghafal sebagian besar matan-matan ilmu seperti nadzam al-Kharraz yang
berjudul Maurid az-Zamaan, al-Arba'in an-Nawawiyyah, al-Ajurumiyyah, Alfiyyah
Ibnu Malik, Bulughul Maram dan Mukhtashar Syeikh Khalil ibnu Ishaq dalam fiqh
mazhab Maliki.
Setelah itu,
dengan perintah ayahandanya, beliau hijrah ke wilayah Fas untuk melanjutkan
pendidikannya di Masjid al-Qurawiyyin yang merupakan pusat pendidikan terkemuka
di Morocco. Beliau menetap di sana selama kurang lebih 6 bulan. Kemudian beliau
pulang terlebih dahulu ke kampung halamannya di Tonjah dan setelah itu beliau
kembali hijrah mendalami keilmuannya di Fas.
Diantara
ilmu-ilmu yang beliau pelajari di al-Qurowiyyin adalah:
1. Nahwu : Alfiyyah Ibnu Malik, Syarah Ibnu
‘Aqil, Hasyiah asy-Syuja’I, Syarah al-Makudi dan Hasyiah Ibnu Haj.
2. Fiqh : Mukhtashar Khalil, Syarah
al-Khurasyi, Syarah az-Zurqani dan Syarah ad-Dirdir
3. Hadits
: Syarah al-Qasthallani ‘ala Shahih al-Bukhari dan Hasyiah asy-Syinwani
‘ala Mukhtashar Ibnu Abi Jamrah.
4. Tafsir : Hasyiah ash-Shawi ‘ala Tafsir
al-Jalalain.
5. Tauhid : Kitab at-Tauhid lil Imam Ibnu 'Asyur.
6. Usul Fiqh
: Jam'ul Jawami' dengan Syarh Jalaluddin al-Mahalli.
7. Mantiq : Syarh al-Quwaisani ‘ala Matn as-Sullam.
Beliau juga
turut mendalami bidang-bidang ilmu yang lain kepada banyak guru-guru besar di
sana. Setelah menamatkan taklim di Qurowiyyin, beliau pulang ke Tonjah untuk
meneruskan pendidikannya di Madrasah Siddiqiyyah di bawah asuhan ayahandanya
sambil mengajar para pelajar di madrasah tersebut. Dalam masa ini juga,
ayahandanya memberi motifasi supaya beliau mulai menuliskan sebuah karya. Maka
beliau memulainya dengan meringkas kitab Irsyad al-Fuhul ila Tahqiq al-Haq fi
'Ilm al-Ushul karangan Imam asy-Syaukani.
Beliau juga
menulis syarah dari Matn al-Ajurumiyyah dalam ilmu Nahwu. Setelah selesai
menulis syarah ini, beliau menunjukannya kepada ayahandanya untuk disimak dan
dikoreksi. Setelah itu, kakaknya Sayyid Ahmad al-Ghumari menamakan syarah ini
dengan judul Tashyid al-Mabani li Taudhih Ma Hawats al-Muqaddimat
al-Ajurumiyyah min al-Haqaiq wa al-Ma'ani. Semua ini beliau lakukan ketika usia
beliau masih belasan tahun.
Ketika
berusia 21 tahun, dengan izin ayahandanya beliau hijrah ke Mesir bersama
kakaknya Sayyid Ahmad dan adiknya Sayyid Muhammad Zamzami untuk melanjutkan
pendidikannya di al-Azhar asy-Syarif. Di Mesir, beliau tenar sebagai seorang
ilmuwan handal dan pakar hadits (muhaddits). Di kalangan rekan-rekannya beliau
dikenal dengan kewibawaanya yang tinggi.
Beliau
mendapatkan Syahadah 'Alamiyyah Khashshah (semacam ijasah atau daftar nilai)
dalam 12 bidang ilmu agama yaitu; Usul Fiqh, Ma'ani, Bayan, Badi', Nahwu,
Sharaf, Tauhid, Mantiq, Hadits, Musthalahul Hadits, Fiqh dan Tafsir dengan
hasil yang sangat memuaskan.
Setelah itu,
beliau juga mendapatkan Syahadah 'Alamiyyah al-Azhariyyah dengan 12 bidang yang
sama seperti di atas hanya saja ditambah 3 yaitu ilmu al-Wadh'u, 'Arudh Qafiah
dan Tasawwuf. Dalam perolehan ijasah di al-Azhar ini beliau juga mampu meraih
nilai yang sangat memuaskan. Berita kehebatan beliau diliput di media Akhbar
al-Ahram sehingga Syeikh Mahmud Syaltut yang saat itu merupakan Wakil Rektor
Syari’ah al-Azhar asy-Syarif berkata: “Kita mengucapkan tahniah (selamat)
kepada pemegang tertinggi Syahadah 'Alamiyyah al-Azhariyyah yang berhasil
diraih oleh Syeikh Abdullah yang memang datang dari negaranya sudah menjadi orang
yang alim.”
Pengabdian
Beliau
Setelah
menamatkan pendidikannya, beliau mulai mengajar di Masjid al-Azhar asy-Syarif
dengan materi ilmu Nahwu, Mantiq, Usul Fiqh dan Balaghah. Disamping itu, beliau
turut menyumbangkan karya-karya ilmiahnya ke berbagai macam penerbitan majalah
diantaranya adalah:
1. Majalah Hadyul Islami.
2. Majalah al-Irsyad.
3. Majalah ar-Rabithah al-Islamiyyah.
4. Majalah asy-Syarq al-'Arabi.
5. Majalah Nasyrul Fadhail wal Adabul
Islamiyyah.
6. Majalah al-Wasilah.
7. Majalah al-Muslim yang diterbitkan oleh
'Asyirah Muhammadiyyah.
Selain itu,
beliau mulai aktif mengarang berbagai macam kitab ilmiah yang bernilai tinggi
terutama dalam bidang Hadits disamping mentahqiq beberapa kitab turats.
Hubungan beliau
dengan organisasi & gerakan Islam di Mesir cukup banyak diantaranya yaitu:
1. Al-Hidayah al-Islamiyyah yang dipimpin
oleh Syeikh Muhammad al-Khidr al-Husain al-Tunisi.
2. Al-‘Asyirah al-Muhammadiyyah dimana
beliau merupakan salah seorang pemberi fatwa dan tenaga ahli di organisasi yang
didirikan oleh Sayyid Muhammad Zakiyyuddin Ibrahim ini.
3. Nasyrul Fadhail wal Adabul Islamiyyah.
4. Ar-Robithah al-Islamiyyah.
5. Al-Ikhwanul Muslimun yang didirikan oleh
Imam asy-Syahid Hasan al-Banna. Sayyid Abdullah al-Ghumari berkata: “Saya
mempunyai hubungan yang erat dengan al-Ustadz Hasan al-Banna, pemimpin gerakan
al-Ikhwanul Muslimun dan ayahandanya al-Ustadz Ahmad Abdurrahman, pemilik
sanad-sanad yang banyak dimana kami seringkali bersama dan saling kunjung
mengunjungi.”
6. Organisasi milik kaum hawa yang didirikan
oleh Sayyidah Zainab al-Ghazali dimana beliau yang ditunjuk sebagai pengisi
pengajian mingguan di pusat organisasi ini.
Guru-guru
Beliau
Sayyid
Abdullah al-Ghumari memiliki 62 orang guru sebagaimana yang disebutkan oleh
beliau sendiri. Diantaranya adalah:
1. Ayahanda beliau sendiri Sayyid Muhammad
Siddiq al-Ghumari al-Idrisi al-Hasani.
2. Kakak beliau al-Hafidz Sayyid Ahmad bin
Muhammad bin Siddiq al-Ghumari.
3. Sayyid Ahmad Rafi’ ath-Thahthawi, musnid
negara Mesir.
4. Al-‘Allamah al-Muhaddits Muhammad Zahid
al-Kautsari.
5. Al-‘Allamah Syeikh Muhammad Duwaidar
al-Kafrawi at-Talawi asy-Syafi’i.
6. Al-‘Allamah al-Faqih al-Usuli Syeikh
Muhammad ath-Thahir bin ‘Asyur at-Tunisi.
7. Al-‘Allamah Syeikh Abdul Baqi al-Ansori
al-Laknawi al-Madani.
8. Muhaddits al-Haramain Syeikh Umar Hamdan
al-Mahrasi at-Tunisi.
9. Al-‘Allamah Syeikh Abdul Wasi’ bin Yahya
al-Wasi’e al-Yamani.
10. Al-‘Allamah al-Faqih Muhsin bin Nasir
Baraqbah al-Hadhrami.
11. Al-‘Allamah al-Faqih al-Musnid Abdul Qadir
bin Taufiq asy-Syalabi at-Tarablasi al-Hanafi.
12. Al-‘Allamah al-Faqih Muhammad bin Muhammad
al-Halabi al-Misri asy-Syafi’i.
13. Al-‘Allamah Muhammad Imam bin Ibrahim
as-Saqa.
14. Syeikh Darul Hadits Damsyiq al-Muhaddits
Badruddin Muhammad bin Yusuf al-Hasani.
15. Sayyidah al-Musnidah Ummul Banin Aminah binti
Abdul Jalil bin Salim ad-Dimasyqiyyah.
16. Dan lain-lain lagi di berbagai negara Islam
seperti Makkah al-Mukarramah, Emirat Arab Bersatu, Jordan, Sudan dan Qatar.
Murid-murid
Beliau
Banyak dari
murid-murid beliau yang kemudian hari menjadi seorang ulama besar, diantaranya
yaitu:
1. Adik-adik beliau sendiri; Sayyid Abdul
Aziz, Sayyid Abdul Hayy, Sayyid Hasan, Sayyid Ibrahim dan Sayyid Muhammad
Zamzami.
2. Al-‘Allamah Syeikh Muhammad al-Hamid
al-Hamawi.
3. Al-‘Allamah Syeikh Abdul Aziz ‘Uyun
as-Sud al-Himsi.
4. Al-‘Allamah al-Muhaddits Syeikh Abdul
Fattah Abu Ghuddah al-Halabi.
5. Al-‘Allamah Syeikh Muhammad ‘Awwamah
al-Halabi.
6. Al-‘Allamah Syeikh Muhammad Ali al-Murad
al-Hamawi.
7. Dr. Abdul Wahhab Abdul Latif.
8. Dr. Ali Jum’ah al-Misri, Mufti Republik
Arab Mesir.
9. Sayyid Soleh al-Ja’fari, Imam Masjid
al-Azhar dulu.
10. Syeikh Hamdi Aslan al-Albani.
11. Dr. Mahmud Sa’id Mamduh al-Misri.
12. Syeikh Mahmud Hasan asy-Syeikh.
13. Dr. Hanafi Hasanain.
14. Syeikh Husain al-Batanuti.
15. Dr. Faruq Hammadah.
16. Dr. Muhammad Fuad al-Barazi
17. Dan masih banyak lagi yang lainnya yang
berasal dari berbagai penjuru dunia.
Karya-karya
Beliau
Sayyid
Abdullah al-Ghumari telah menghasilkan banyak karya-karya yang bermutu tinggi
hingga mencapai 81 buah dalam pelbagai bidang ilmu agama terutamanya ilmu
Hadits. Seorang ulama pernah berkata: “Kami menyangka bahwa tiada lagi ulama
ahli Hadits di Mesir dan negeri Timur selain Syeikh Rasyid Ridha dan Syeikh
Ahmad Syakir. Namun setelah kami membaca hasil kajian Anda (Sayyid Abdullah
al-Ghumari) dan semakan-semakan Anda di dalam bidang Hadits, maka kami
mengatakan Andalah orang yang ketiga.”
Diantara
karya-karya beliau dalam berbagai bidang ilmu agama yaitu:
a. Usuluddin: Itqan ash-Shun’ah fi Tahqiq
Ma’na al Bid’ah, Irsyad al-Jahil al-Ghabiy ila Wujubi I’tiqad anna Adam Nabiy,
Irgham al-Mubtadi’ al-Ghabiy bi Jawaz at-Tawassul bi an-Nabiy, at-Tahqiq
al-Bahir fi Ma’na al-Iman Billah wa al-Yaum al-Akhir, Ithaf al-Azkiya’ bi Jawaz
at-Tawassul bi al-Anbiya’ wa al-Auliya’, Iqamat al-Burhan ‘ala Nuzul ‘Isa fi
Akhir az-Zaman dan lain-lain lagi.
b. Ulum al-Quran: Al-Ihsan fi Ta’aqqub
al-Itqan, Bida’ at-Tafasir, Bayan Shahih al-Aqawil fi Tafsir Ayat Bani Israil,
Taudhih al-Bayan li Wushul Thawab al-Quran, Dzauq al-Halawah bi Bayan Imtina’
Naskh at-Tilawah, ar-Ru’ya fi al-Quran wa as-Sunnah dan lain-lain lagi.
c. Ulum HaditS: Al-Ahadits al-Muntaqah fi
Fadhoil Sayyidina Rasulillah, al-Arba’un Haditsan ash-Siddiqiyyah, al-Arba’un
al-Ghumariyyah fi Syukr an-Ni’am, Asanid al-Kutub as-Sab’ah fi al-Hadits,
Nihayat al-Amal fi Shihhah wa Syarh Hadits al-‘Amal dan lain-lain lagi.
d. Fiqh dan Usul Fiqh: Husn at-Tafahhum wa
ad-Dark li Masaalat at-Tark, al-Adillah ar-Rajihah 'ala Fardhiyyah Qira'at
al-Fatihah, al-Istiqsha' li Adillah Tahrim al-Istimna', I'lam ar-Raki' as-Sajid
bi Ma'nat-Tikhadz al-Qubur Masajid dan lain-lain lagi.
e. Dan masih banyak lagi karya-karya beliau
yang belum tercantumkan di sisni.
Siapapun
yang membaca di setiap karangan beliau, pasti akan merasakan kekaguman akan
ketinggian ilmu beliau yang menunjukkan bahwa kajian beliau amat luas ditambah
dengan kekuatan dalil yang dikemukakan dalam setiap masalah yang beliau
beberkan.
Ujian Hidup
Beliau
Sayyid
Abdullah al-Ghumari pernah dipenjara pada masa pemerintahan Presiden Gamal
Abdul Nasir atas tuduhan menjadi mata-mata Perancis. Padahal tuduhan itu adalah
tuduhan palsu yang memang sengaja dirancang oleh beberapa pihak tertentu yang
merasa terganggu oleh keberanian dan ketegasan beliau. Pada asalnya beliau
dijatuhi hukuman mati, namun setelah mahkamah mendapati beliau tidak bersalah,
beliau dikenakan hukuman penjara selama 11 tahun dimulai dari tanggal 15
Oktober 1959 hingga 26 Desember 1969. Walaupun berada dalam penjara, tidak
menjadi penghalang bagi beliau untuk tetap mengarang beberapa karya yang tidak
kalah hebatnya.
Kepulangan
ke Maroko dan Kewafatannya.
Setelah
keluar dari penjara, beliau pulang ke Morocco untuk meneruskan perjuangannya
dalam bidang ilmu. Sayyid Abdullah al-Ghumari telah berada di Mesir selama 40
tahun dan beliau pulang ke tanah airnya untuk mengabdi kepada bangsanya
disamping meneruskan kelangsungan Madrasah Siddiqiyyah yang telah didirikan
oleh ayahandanya. Setelah mengabdi di Morocco selama kurang lebih 23 tahun,
akhirnya beliau mendapat panggilan Ilahi pada hari Kamis 19 Sya'aban 1413
Hijrah/11 Februari 1993 dalam usia 85 tahun. Jasad beliau dimakamkan
bersebelahan dengan pusara ayahanda dan bundanya yang terletak di Madrasah
Siddiqiyyah. Kepergian beliau merupakan pukulan berat bagi para pecintanya dan
orang-orang yang mengenal dekat dengan beliau.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar