Nama, Nasab
dan Asal
Beliau
adalah Abu Muhammad dan Abu al-Futuh, Abdullah bin Abd al-Qadir bin Muhammad
al-Talidi. Nasab beliau sampai kepada wali agung Abdullah bin Maulay Idris atau
Maulay Idris al-Shaghir yang ditanam di Fes yang merupakan anak kepada Maulay
Idris al-Akbar Pembuka Tanah Maghrib, bin Maulay Abdillah al-Kamil, bin Maulay
al-Hasan al-Mutsanna, bin al-Hasan al-Sabti, bin Sayyidina Ali KR. dan
Sayyidatina Fatimah al-Zahra' binti Rasulillah SAW.
Dilahirkan
di kampung "al-Shaf" yang termasuk dari kabilah "Bani
Jarfath", sebuah daerah di Tetouan, Maghribi, pada hari Sabtu kelima belas
dari bulan Sya'ban pada tahun 1347 H. Beliau berhijrah bersama bapanya dan
seluruh keluarganya ke kota Tangier dan umurnya tidak sampai 10 tahun.
Langkah Awal
Menuntut Ilmu
Untuk
mempersiapkan diri beliau sebagai ulama yang akan datang, maka perkara pertama
yang dilalui adalah menghafal al-Qur'an
dan beliau berhasil menghafal al-Qur'an ketika umur beliau belum baligh lagi di
bawah bimbingan Syaikh Abd al-Salam al-Syaqaf dan kadangkala diganti oleh
al-Muqri' Abd al-Salam Azuz. Setelah menghafal al-Qur'an beliau juga tidak
berhenti untuk mentashih hafalan beliau dari semua kemungkinan kesalahan
terjadi sehingga menjadikan beliau betul-betul itqan dengan al-Qur'an.
Ini adalah
sebuah adat orang-orang Maghrib Aqsha
(Tunisia-Al-Jazair-Maghribi-Andalusia-Maurintania) seperti yang direkodkan oleh
Ibn Khaldun bahwa anak-anak mereka harus mendalami hafalan al-Qur'an dan bacaan
dahulu sebelum mempelajari ilmu yang lain. Oleh itu keluarlah banyak huffaz
dari Barat Islam yang ketika itu umur mereka belum mencapai baligh lagi
(al-Muqaddimah Ibn Khaldun, 3:220).
Beliau
memulakan mencari ilmu, diawali di Tanjah dengan menghafal beberapa mutun juga
menghadiri pelajaran seperti al-Ajurumiyyah dengan syarah al-Azhariyyah, Matan
Ibn Asyir dengan Syarah Miyarah sehingga beliau merasakan manisnya ilmu. Ini
semua dilakukan dibawah bimbingan seorang Faqih bernama al-Sayyid Ibn A'isyah.
Setelah itu,
beliau melanjutkan pelajarannya di sebuah Madrasah Agama di kota Tanjah yang
terkenal dengan banyak ulama serta syuyukh yang mengajar di situ. Madrasa
tersebut ketika itu diketuai oleh seorang tokoh besar Morocco yaitu al-Marhum
Sayyidi Abdullah Ganun, pengarang kitab sastra Arab: al-Nubugh al-Maghribi.
Termasuk guru-guru beliau ketika ini adalah al-Nahwi al-Muqri' al-Sayyid Abd
al-Salam al-Khannus, al-Sayyid al-Faqih Abdullah bin Abd al-Shadiq
al-Timsamani, al-Sayyid al-Musyarik Abd al-Hafiz Ganun, al-Nahwi al-Hasan
al-Lamtuni, al-Sayyid al-Mufassir Ahmad Buhusain, al-Falaki Muhammad
al-Sukairaij, al-Faqih Muhammad al-Wasini al-Sahili, al-Faqih al-Mubarak
al-Wasini, al-Mudir al-Adib Abdullah Ganun, al-Allamah Abd al-Qadir al-Jazairi,
dan banyak lagi.
Dalam proses
menuntut ilmu ini, terlihat bahwa guru-guru beliau sangat bersungguh dalam
mendidik beliau sehingga suatu ketika sedang membaca bab Haji, masuklah
pembahasan menziarahi Maqam Nabi Muhammad SAW, maka seketika itu juga salah
satu dari gurunya menangis sehinggakan jangutnya basah. Maka serentaklah para
murid pun nangis merindui dan mencintai Nabi Muhammmad SAW.
Penghijrahan
Ke Fes
Setelah
beliau selesai pendidikan Ibtida' dan Tsanawi, dan merasa sudah memiliki sifat
malakah maka beliau pun berhasrat untuk menuntut ilmu di kota Fes tepatnya di
University al-Qarawiyyin yaitu university tertua di dunia yang telah
mengeluarkan beribu ulama sejak abad ketiga hijrah lagi dan lebih tua daripada
al-Azhar di Mesir. Sehingga beliau menukil sebuah pepatah: "Seseorang
tidak akan dianggap alim di Maghribi selagi dia belum pernah menuntut di
Fes".
Ketika
beliau ingin berhijrah menuntut di Fes, Morocco ketika itu sedang dijajah oleh
Perancis, sedangkan Tanjah dan wilayah utara Morocco pula dikuasai oleh
Penjajah Spanyol. Maka beliau terpaksa mengunakan kerata api dan turun di Qashr
Kabir dan berjalan kaki sehingga melintasi batas wilayah. Lalu beliau bertemu
dengan sebuah masjid di kampung tersebut dan Imam masjid tersebut itupun
memuliakan beliau dan menunjukkan jalan yang selamat ke Fes.
Waktu
pertama kali beliau melihat kota Fes, beliau sangat kagum setelah sekian lama
hanya mendengar cerita guru-guru beliau akan terkenalnya kota ini dengan ulama.
Juga terlihat banyak sekali kubur-kubur para ulama dan wali-wali yang tersebar
di bukit dan lembah sekitar kota lama Fes ini. Termasuk dari mereka adalah para
ulama yang lari dari Andalus ketika jatuhnya Andalus di tangan pihak Kafir
Katolik Spanyol. Maka benarlah cerita yang diceritakan oleh Guru kepada
Guru-guru beliau yaitu al-Sayyid al-Muhaddits Muhammad bin Ja'far al-Kattani RH
dalam kitabnya Silwatu al-Anfas fi Man Halla min al-Ulama wa al-Shalihin bi
Madinah Fes.
Syaikh
al-Talidi menceritakan bahwa ketika memasuki Masjid al-Qarawiyyin, terlihatlah
banyaknya kursi-kursi ulama dan tersebarnya pelajar-pelajar yang berbeza dari
segi ilmu dan umur mereka. Ketika itu, jumlah pelajar adalah 5000 murid, dan
ini adalah dikecualikan pelajar yang di luar nidzam rasmi yang mengikuti
pengajian secara bebas. Beliau menceritakan bahwa suasana indah seperti ini
sudah hilang ketika datangnya kemerdekaan. Bayangkan bagaimana ketika dijajah
kita boleh giat menuntut ilmu agama, akan tetapi justru setelah kemerdekaan
orang muslim tambah malas dan hilangnya rasa manisnya ilmu serta ditimpa
musibah kekayaan yang mengkhayalkan.
Di sini,
beliau sempat mengaji Muqaddimah Jam'i al-Jawami' di bawah bimbingan al-Allamah
Abd al-Aziz bin al-Muhaddits Syaikh al-Jama'ah al-Sayyid Ahmad bin al-Khayyath.
Bab al-Ibadat dari Mukhtashar al-Khalil Syarah al-Dardir dan al-Hikam Ibn
Atho'illah bersama al-Allamah Idris al-Iraqi. Beliau mengaji ilmu tauhid
bersama Abu al-'Abbas Banani. Juga pada beberapa ulama yang beliau lupa nama
mereka seperti Ibn Abi al-Syita' al-Shanhaji. Beliau sempat menadah ilmu nahwu
seperti Alfiyyah, ilmu hadis seperti Baiquniyyah, dan beberapa pelajaran dalam
ilmu falak dan sastra.
Akan tetapi,
beliau tidak lama tinggal di Madrasah Agung ini melihat ia sudah berada pada
jalan keruntuhan, di mana ketika itu banyak terjadi mogok dari belajar oleh
para murid dan terjadinya demonstrasi. Ditambah lagi, penjajah mula
mempersimpitkan peluang-peluang emas menuntut ilmu di Madrasah ini. Melihat
kenyataan ini, beliaupun mengambil keputusan untuk pulang ke kota beliau yaitu
Tanjah.
Ketika
beliau pulang dari Fes, beliau berkenalan dengan beberapa murid. Mereka meminta
kepada beliau untuk dibacakan kitab Alfiyyah Ibn Malik dengan syarah al-Makudi.
Pengajian tersebut dilakukan di rumah seorang lelaki wali yang soleh yaitu
al-Sayyid al-Ghali bin Ajibah RH.
Madrasah
al-Siddiqiyyah (al-Ghumariyyun)
Sampai satu
ketika, Syaikh al-Talidi terfikir di dalam benaknya untuk pergi menuntut di
Madrasah al-Siddiqiyyah yang terkenal sebagai pusat hadis dan berbeza pandangan
dengan sifat taklid mazhab Maliki yang dianuti oleh orang Maghribi.
Pertama
sekali beliau mengaji bersama al-Allamah al-Atsari al-Syaikh Muhammad
al-Zamzami (yang nantinya di akhir hayatnya berubah menjadi seorang berfahaman
salafi yang menolak tasawwuf) kitab Bulugh al-Maram dan Lubb al-Usul oleh Imam
Zakariya al-Anshari.
Lalu beliau
menadah dengan al-Allamah al-Usuli Abd al-Hay bin al-Siddiq kitab al-Jawahir
al-Maknun, Nukhbat al-Fikr, Miftah al-Wusul, dan Syarah Bulugh al-Maram Subul
al-Salam oleh al-Shan'ani. Juga sempat bertemu dengan al-Allahamah al-Muhaddits
Abd al-Aziz bin al-Siddiq dan mengaji kitab Alfiyyah al-'Iraqi, Jami'
al-Turmizi, Nukhbah al-Fikr, Tafsir Jalalain, sampai beliau meninggal. Lalu
beliau juga sempat bertemu di sini dengan al-Syarif al-Muhaddist Muhammad al-Muntashar
al-Kattani.
Pada ketika
inilah terbuka luasnya pemikiran ilmiah dan hilangnya sifat jumud taklid yang
ta'ashub dalam diri beliau kerana mencintai hadis-hadis Nabi Muhammad SAW.
Beliau juga mulai menyukai untuk beramal dengan sunnah dan dalil. Ketika ini
jugalah beliau merasa seperti orang yang duduk di dalam bilik yang sempit dan
keluar darinya ke ruang yang luas dan selesa. Pada ketika ini jugalah terjadi
fitnah kepada beliau sehingga beliau dituduh telah berpaling dari jalan yang
hak, sehingga beliau dipulau oleh kawan-kawannya.
Perjalanan
Menemui al-Hafiz Ahmad bin al-Siddiq di
Sala
Setelah
mendengar khabar bahwa al-Hafiz Ahmad bin al-Siddiq menetap di Sala yaitu
sebuah bandar di utara Rabat, beliau pun berangkat ke Sala menggunakan kereta
api dari kota Tanjah ke Sala. Beliau sampai di Sala sebelum Maghrib dan bertemu
dengan al-Hafiz Ahmad di antara Maghrib dan Isyak. Ketika itu kebahagiaannya
tidak terhingga sehingga tidak dapat dibayangkan kerana bertemu dengan seorang
Muhaddits al-Dunya ketika itu. Beliau seperti tertakut-takut ketika mencium
tangan Alim besar tersebut.
Pada
pertemuan awal tersebut, beliau mendapatkan hadis al-Rahmah al-Musalsal bi
al-Awwaliyyah, lalu pembacaan Sahih Muslim, sesi Q&A, dan beliau berhasil
mendapatkan ilmu dari berbagai jenis ilmu, tapi yang utama adalah ilmu hadis
dan mempraktikkan cara untuk beramal dengan hadis-hadis itu. Kecintaan beliau
terhadap al-Hafiz sangatlah kuat sehinggakan beliau sangat terkesan dengan
caranya serta pemikirannya, seperti halnya beliau terkesan juga dengan
adik-adik al-Hafiz yang lain. Akan tetapi terkesan kepada al-Hafiz adalah lebih
banyak, kerana dapat mensahihkan banyak pemahaman yang terkeliru sebelum ini,
dan beliau menemukan sesuatu yang tidak ditemukan sebelum ini. al-Hafiz
Ahmad-lah yang mengajarkan beliau untuk menjauhkan diri dari ta'ashub dan
taklid buta dengan qaul-qaul fuqaha'.
Syaikh
al-Talidi mendapatkan ijazah khusus daripada al-Hafiz Ahmad dari semua bacaan,
riwayat hadis dan lain-lain, dengan tulisannya sendiri, begitu juga dengan
mentalqinkan tarikat al-Shaziliyyah, menijazahkan tarikat tersebut, serta
memberi izin untuk mengembangkannya dan mengajarkannya. Malah al-Hafiz Ahmad
pernah berkata kepada beliau: "Sesungguhnya tarikat kita adalah terbina
dengan al-Quran dan a-Sunnah dan beramal dengan keduanya".
Kemerdekaan
Morocco
Kepulangan
Syaikh al-Talidi dari Sala ke Tanjah adalah masih merupakan zaman jajahan
Perancis di Morocco, dan Raja Morocco Muhammad V masih dibuangan di Madagascar.
Maka ketika ini, beliau menghabiskan waktu dengan membaca kitab al-Muhalla
karangan Ibn Hazm al-Zahiri. Tidak sampai setahun dari ini, merdekalah Morocco
dari jajahan Perancis, dan pulanglah Raja Muhammad V ke tanah air dan
kedaulatan beliau. Maka al-Hafiz Ahmad bin al-Siddiq pun dapat pulang dari
buangannya oleh pemerintah Spanyol di Tanjah. Ketibaan beliau di Lapangan
Terbang Tanjah diraikan dengan sebuah perayaan oleh murid-murid beliau dan ahli
bandar Tanjah. Maka ketika ini, al-Hafiz telah mengangkat Syaikh al-Talidi
sebagai khatib Jumaat di rumah beliau.
al-Hafiz
adalah orang yang sangat tegas dalam menetapkan hukum. Dengan ini beliau sangat
kuat melawan parti-parti politik di tanah air yang mengajak kepada budaya
Perancis, kerusakan, kebebasan wanita, dan pergaulan mereka dengan para lelaki.
Ini menyebabkan al-Hafiz melawan tokoh-tokoh politik tersebut sampai pada
derajat mengkafirkan mereka kerana telah meningkari sesuatu yang ijmak. Dari
sini, beliau berniat untuk berhijrah dari negara ini. Ketika itu, Syaikh
al-Talidi telah menghantar al-Hafiz ke al-Qashr al-Kabir untuk menaiki kereta
api ke Casablanca untuk melanjutkan perjalanan ke Port Said, Mesir. Di al-Qashr
al-Kabir inilah Syaikh al-Talidi kali terakhir melihat al-Hafiz Ahmad bin
al-Siddiq al-Ghumari RH. Semua ini berlaku pada tahun 1377 H bersamaan dengan
1957 M.
Setelah
kejadian ini, Syaikh al-Talidi telah mengasingkan diri di rumah untuk belajar
serta menyunsun sebuah kitab yang mengandungi semua perkara yang diajarkan oleh
al-Hafiz Ahmad kepadanya. Kitab inilah nanti yang terkenal dengan nama:
"Darru al-Ghamam al-Raqiq bi Rasail al-Sayyid Ahmad bin al-Siddiq"
juga dengan beberapa risalah lain yang belum diterbitkan.
Permulaan
Mengajar dan Mendirikan Rumah Tangga
Ketika ini,
datanglah beberapa murid yang meminta beliau untuk mengajarkan ilmu kepada
mereka. Maka Syaikh al-Talidi pun mula membacakan kitab-kitab penting seperti
Alfiyyah Ibn Malik, Bulugh al-Maram, Tafsir al-Jalalain, di beberapa masjid di
Tanjah, seperti masjid Marshan. Ketika ada masalah, maka beliau mengajar di
rumah beliau.
Pada ketika
ini juga Allah SWT telah mentakdirkan beliau untuk mendirikan rumah tangga.
Pada suatu ketika, beliau seang duduk bersama kawannya ditempat beliau biasa
berbelanja. Maka tiba-tiba ada seorang anak perempuan yang datang dan meminta
untuk membeli sesuatu. Maka beliaupun melihat kepada anak perempuan tersebut.
Akan tetapi anak perempuan tersebut tiba-tiba merasa malu dan berbalik dan
tidak mengulangi perbicaraan. Maka ketika anak perempuan tersebut pergi, berkatalah
Syaikh al-Talidi kepada kawannya: "Anak siapakah perempuan tersebut?
Sesunggunya perempuan tersebut sangat berbeza!" (ini disebabkan wanita
Morocco pada waktu ini terlalu mengikuti budaya Perancis yang mengajarkan
kebebasan serta kurang memiliki sifat malu). Ketika beliau tau siapa perempuan
tersebut, maka beliau pun terus berkata: "Kalau Allah mentakdirkan aku
untuk berkahwin, maka dialah istriku", maka terjadilah apa yang dikatakan.
Beliaupun
berkahwin dengannya ketika umurnya masih belum baligh. Allah memberkati
perkahwinan ini sehinggakan sampai detik ini, yang sudah mencapai setengah
kurun. Dengan pernikahan ini, beliau mendapatkan zuriat yang juga merupakan
ulama sama ada di Morocco maupun di Eropah.
Ketika awal
mula beliau dalam membina rumah tangga, beliau tidak memiliki apa-apa, tidak
ada rumah, katil, perabot. Berpindah-pindah dari satu bilik sewa ke satu bilik
yang lain. Akhirnya beliau dapat tumpang di rumah adik perempuannya selama 5
tahun. Paa waktu ini, beliau terpaksa menjahit jalabah dan mendapatkan 2 dirham
bagi setiap jalabah yang dijahitnya sebagai upah untuk menyara hidup.
Pada waktu
pernikahan ini juga, beliau telah dinasihati oleh guru beliau al-Hafiz Ahmad
bin al-Siddiq RH: "Janganlah engkau sibukkan diri engkau dengan istri
sehingga mengalahkan perjalanan ilmu engkau. Ingatlah kata-kata Imam al-Syafi'i
RH yang dikisahkan juga dari Basyar al-Hafi RH: Ilmu akan sia-sia diantara paha
para wanita". Maka beliaupun mematuhi wasiat gurunya ini.
Kemangkatan
al-Hafiz Ahmad bin al-Siddiq
Pada petang
2 Jumadi al-Akhirah 1380 H, datanglah kabar bahwa al-Hafiz Abu al-Faidl Ahmad
bin al-Siddiq RH telah dijemput ruhnya kehadapan Allah SWT. Maka
pengikut-pengikut al-Hafiz pun pergi ke Masjid Jami' Kabir untuk melakukan
solat ghaib dengan diimami oleh adiknya yaitu al-Syaikh Muhammad al-Zamzami.
Para hadirin
pun ada yang sedih menangis akan kehilangan al-Hafiz. Lalu diadakan sebuah
majlis yang menceritakan hayat al-Hafiz Ahmad. Maka dikumandangkanlah berbagai
qasidah dan kalimat memuji beliau yang kuat membela sunnah, dan menentang
kafirin, sekularis, dan lain-lain.
Mengasas
Ma'ahad Menghafal al-Qur'an dan Pengajian Ilmu
Setelah
beliau disempitkan untuk berdakwah di berbagai masjid dan dilarang memberikan
pelajaran di masjid-masjid tersebut, seperti juga ulama lain yang dilarang
kecuali dengan izin rasmi (tauliah) maka beliau pun mengajarkan ilmu di rumah
beliau.
Lalu
beliaupun ingin membina sebuah Yayasan yang terdapat madrasah ilmiah untuk
menghafal al-Qur'an, dan mengajarkan ilmu agama serta melakukan jama'ah solat 5
waktu dan solat Jumaat dicampur dengan rumah untuk ditinggali, maka beliaupun
melontarkan hasrat ini kepada beberapa kawan beliau sehingga beliau berhasil
mendapatkan tanah untuk itu. Akhirnya dengan terbina madrasah ini, maka
pengajian pun dijalankan dengan penuh semangat dan terus-terusan.
Pada bulan
Ramadhan tahun 1383 H, datanglah berita ayahnya meninggal dunia di kampung
halaman beliau. Umur ayah beliau ketika itu adalah sekitar 80 tahun. Pada tahun
itu juga, Allah telah memberi nikmat kepada beliau untuk melakukan Haji ke
rumah Allah SWT untuk pertama kalinya.
Awal
keberangkatan haji itu ditunjukkan Allah SWT dalam mimpi gembiranya (Tabsyir).
Beliau melihat dalam mimpinya seolah-olah beliau di Madinah Munawwarah.
Bersamanya sekumpulan jamaah. Maka keluarlah Sayyidatina Aisyah, Ummu
al-Mukminin RA untuk menemui beliau. Maka Sayyidah Aisyah pun berkata:
"Marhaban!". Maka dari mimpi ini, beliau pun tahu bahwa waktu
melakukan haji sudah saatnya.
Alhamdulillah,
dengan haji beliau yang pertama, Allah telah membuka jalan untuk beliau
sehinggakan beliau dapat melakukan haji atau umrah pada setiap tahun untuk
menziarahi rumah Allah SWT dan menziarahi kubur Rasulullah SAW.
Dalam
perjalanan haji ini, banyak pengalaman emas yang dirasai oleh beliau.
Alhamdulillah, beliau berkesempatan bertemu dengan berbagai ulama agung pada
masa itu dan ini, seperti al-Muhaddits Abd al-Fattah Abu Ghudah, al-Muhaddits
Muhammad Zahid al-Kautsari, al-Muhaddits Ahmad Syakir, al-Muhaddits al-Musnid
Muhammad Yasin al-Fadani, al-Syaikh Muhammad Bakhit al-Muthi'i, al-Syaikh Abd
al-Halim Mahmud, al-Syahid Hasan al-Banaa, al-Allamah Abu Hasan al-Nadwi dan
lain-lain.
Bahkan
beliau juga sempat bertemu dengan tokoh-tokoh yang berbeza pendapat dengan
beliau yang mana beliau tetap mensifati mereka dengan adab keilmuan mereka
seperti al-Allamah al-Sayyid Sabiq, al-Muhaddits Nashir al-Din al-Albani, dan
al-Muhaddits Abd al-Qadir al-Arnauth. Ini menunjukkan bahwa beliau memiliki akhlak
yang mulia serta menghormati orang yang alim walaupun berbeza pendapat.
Pertemuan
dengan al-Muhaddits Nashir al-Din al-Albani
Malah, salah
satu cerita yang menarik yang perlu untuk diceritakan di sini yaitu pertemuan
beliau dengan al-Muhaddits Nashir al-Din al-Albani pada haji yang keenam. Pada
ketika itu, beliau sedang berjalan-jalan bersama kawan-kawan, lalu mereka
bertemu dengan salah seorang murid al-Albani yang bernama Mahmud Mahdi
al-Istanbuli. Maka Mahmud tersebut pun mengajak mereka untuk datang pada malam
hari di rumahnya sebagai tamu. Maka ketika waktu yang ditetapkan sudah sampai,
maka mereka pun masuk ke dalam rumah yang dimaksud. Ketika mereka duduk, maka
masuklah Syaikh Nashir al-Din al-Albani dan bersalaman dengan semua tetamu
termasuk beliau. Maka al-Albani pula bertanya kepada beliau keadaan akidah para
tamu yang hadir. Maka beliau pun menjawab bahwa mereka ini adalah orang awam.
Lalu Syaikh
al-Albani pun memulakan pembicaraan tentang haramnya bertawassul pada zat
seperti yang dijelaskan Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah di dalam kitab
"Qaidah al-Tawassul wa al-Wasilah". Maka Syaikh al-Talidi pula
menjawab bahwa tawassul dengan zat yang utama adalah disyariatkan mengikut
hadis al-Dlarir yang sahih lagi masyhur dan lain-lainnya. Dengan hadis itu,
banyak ulama menghalalkannya, lalu al-Albani pula melarang dan perdebatan pun
menjadi panjang.
Lalu
masuklah pula pembahasan dengarnya para mayat akan ucapan orang yang masih
hidup. Maka al-Albani meningkarinya secara mutlak sehinggakan dari Nabi Muhammad
SAW pun tidak mendengarnya. Lalu Syaikh al-Talidi pula menjawab dengan
menggunakan hadis Anas RA yang dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim:
"Sesungguhnya hamba ketika diletakkan di dalam kuburnya dan pengantarnya
sama berpergian maka dia mendengar pergerakan selipar mereka". Akan
tetapi, al-Albani menolaknya dan mentakwilnya. Begitu juga dengan hadis Umar RA
yang menceritakan ucapan Nabi Muhammad SAW bersama kuffar Quraisy yang mati di
al-Qalib, maka al-Albani mentakwilnya juga. Terakhir beliau mengeluarkan hadis
menampakkan amal kepada Rasulullah SAW: "Hidupku lebih baik bagimu, kamu
melakukan sesuatu dan kamu diberi keterangan hadis. Matiku juga lebih baik
untukmu, amal perbuatanmu di tampakkan kepadaku. Apa yang aku lihat baik, aku
memuji kepada Allah dan apa yang ku lihat buruk, aku mina ampun kepada Allah
untukmu" (riwayat al-Bazzar dan perawinya adalah Sahih seperti yang
disebutkan di dalam Majma' al-Zawaid, 9:24). Maka al-Albani pun mendaifkannya
lagi, lalu Syaikh al-Talidi berkata padanya bahwa hadis ini sahih dan telah
disahihkan oleh banyak para Huffaz. Akan tepai, al-Albani tetap berkeras bahwa
ia adalah daif. Maka ketika beliau melihat bahwa al-Albani tidak insaf, maka
beliau pun berpaling darinya dan diam serta tidak diulang lagi pertentangan.
Maka ketika
selesai majlis, merekapun beransur. Lalu sekarang Syaikh al-Talidi melihat
bahwa ternyata al-Albani telah mensahihkan hadis menampakkan amal kepada
Rasulullah SAW tersebut di dalam al-Silsilah al-Shahihah (walaubagaimanapun,
penulis tidak berhasil menemukan pernyataan al-Albani yang mensahihkan hadis
ini, Wa Allahu a'lam!).
Pertemuan
dan Kepulangan al-Muhaddits Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari
Pada haji
yang keenam ini juga, beliau sempat bertemu denagn al-Muhaddits al-Usuli
al-Faqih Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari (adik kepada al-Hafiz Ahmad bin
al-Siddiq) di Mesir, setelah 11 tahun dizalimi dan difitnah oleh President
Jamal Abd al-Nashir. Maka al-Muhaddits Abdullah juga telah pulang ke tanah air
setelah meninggalkan tanah halaman selama 40 tahun yang dihabiskan umurnya di
kota Cairo. Kepulangannya adalah sebuah hari yang bersejarah!
Haflah
Bersama al-Muhaddits Muhammad Yasin al-Fadani
Pada haji
yang ke 15, beliau telah berangkat haji bersama rombongan besar yang juga
diikuti oleh adik beradik Abdullah dan Abd al-Aziz bin al-Siddiq. Pada haji
kali inilah al-Allamah al-Muhaddits al-Sayyid Muhammad Yasin al-Fadani RH
mengadakan haflah yang penting!
Pada waktu
ini, terkumpulah banyak ulama di kalangan ahli ilmu dan terhormat di Madrasah Dar
al-Ulum al-Diniyyah di Mekkah al-Mukarramah. al-Muhaddits Abd al-Fatah Abu
Ghudah telah diberi penghormatan untuk memberikan sebuah pengajian dengan
hadis: "Barangsiapa yang berkata Aku meridhai Allah sebagai Tuhan, dan
Islam sebagai agama, dan Muhammad sebagai Nabi, maka wajiblah baginya
syurga".
Adanya malam
tersebut merupakan malam yang bersejarah penuh barakah, yang tidak akan dapat
dilupakan sama sekali. Benar-benar telah hilanglah wajah-wajah mereka yang alim
dijemput Allah SWT dalam keadaan yang mukmin. Semoga kami dikumpulkan bersama
mereka dari kalangan para nabi, wali-wali, pada syuhada', dan orang-orang yang
soleh.
Akidah dan
Fiqh Syaikh al-Talidi
Pada
awalnya, beliau berakidah dengan mazhab al-Asya'irah yang mutaakhir yang
mencampur akidah al-Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari yang hak dengan beberapa
akidah muktazilah. Akan tetapi hatinya seperti ada kecondongan kepada mazhab
al-Salaf disebabkan bacaan yang dibacanya pada waktu menjadi penuntut ilmu
seperti kitab al-Risalah Ibn Abi Zaid al-Qayrawani berkali-kali dan akidah
tersebut dalam risalahnya merupakan akidah Salaf yang murni.
Ketika
bertemu dengan guru beliau al-Hafiz Ahmad bin al-Siddiq al-Ghumari RH, beliau
memberinya kitab al-Tauhid oleh Ibn Khuzaimah, al-I'tiqad oleh al-Baihaqi agar
dibaca olehnya. Beliau juga sempat membaca bersama kitab al-'Uluwwu li
al-Aliyyi al-Ghaffar dan Ijtima' al-Juyush
al-Islamiyyah, dan al-Ibanah oleh al-Asy'ari, al-Thahawiyyah, Lum'at
al-I'tiqad yang akhirnya menghasilkan kepada akidah mazhab al-Salaf. Maka jadilah
beliau yang beri'tiqad dengan akidah Salaf yang murni. Dan bertambah kukuhlah
lagi keyakinan tersebut dari membaca kitab-kitab tafsir, syarah hadis, yang
memperbahaskan mazhab salaf dan khalaf.
Maka beliau
menasihati para penuntut ilmu untuk membaca akidah Ibn Abi Zaid al-Qayrawani,
al-Thahawiyyah, al-I'tiqad, dan al-Ibanah.
Dari segi
fiqh pula, beliau pada awalnya bermazhab Maliki kerana beliau mempelajarinya
dari kitab-kitab Maliki sama ada yang kecil sampai yang besar. Setelah beliau
bertemu dengan Ahli Hadis dan mengkaji secara mendalam kitab-kitab Ayat Ahkam
dan Hadis Ahkam dibawah bimbingan mereka, seperti kitab al-Muhalla oleh Ibn
Hazm, al-Majmu' oleh Imam Nawawi, Subul al-Salam, Nail al-Authar, dan
lain-lain, sehingga menyebabkan beliau mengambil suatu hukum langsung dari
sumber dalil yaitu al-Qur'an dan al-Sunnah yang Sahih, menjadikan beliau tidak
terikat dengan mana-mana mazhab fiqh. Kecuali ketika terjadi pertentangan dalil
dan pelbagai pendapat ulama, maka beliau akan memilih yang paling selamat
seperti yang disebut oleh para ulama.
Ini adalah
senada dengan tuntutan mazhab Salaf bahwa adalah wajib bagi semua orang alim
dalam ilmu dan kaedah yang diperlukan agar mengambil hukum langsung dari
sumbernya. Akan tetapi, beliau juga bersetuju bahwa tidak terlarang bagi orang
awam dan ahli ilmu yang masih kurang untuk melakukan taklid terhadap mana-mana
mazhab yang masyhur selagi tidak bertentangan dengan Sunnah yang jelas! Beliau
juga menetapkan bahwa bertaklid kepada mana-mana mazhab empat atau lainnya
adalah perkara ijtihad yang tiak ada nas menafikan atau menetapkan perkara
tersebut.
Lalu beliau
tetap berkepercayaan bahwa sesungguhnya semua para ulama yang berijtihad itu
berada pada landasan hidayah Allah SWT keseluruhannya. Mereka boleh benar dan
salah dalam ijtihad mereka. Seumpama salah mereka diampun seperti yang terkenal
di kalangan ahli ilmu, dan tidak boleh menyesatkan mereka, juga mengutuk salah
satupun dari mereka.
Akan tetapi,
beliau tetap setuju bahwa golongan yang telah keluar dari landasan di atas,
seperti Syi'ah Rafidah, Khawarij, Muktazilah, Musyabbihah, Mujassimah,
Murji'ah, dan sebahagian Sufiyyah, mereka semua adalah sesat. Ada dari mereka
yang kafir seperti sebahagian pelampau Syi'ah Rafidah dan Khawarij.
Pendapat beliau
tentang aliran sufi pula adalah bahwa ia merupakan sebuah aliran yang sangat
besar yang bercampur sama ada Sunni, Syi'ah, Salafi, atau lainnya. Maka selagi
seseorang itu meletakkan asas-asas tasawwuf yang sebenar seperti taubat, zuhud,
wara', mahabbah, ridha, dan lain-lain, dan menjauhi sifat riya', namimah,
hasad, maksiat dan lain-lain; maka mereka adalah sufi sebenar, seorang Sunni,
Salafi, Sholeh, dan Wali. Terserahlah nak menamakan apa pun itu! Maka
barangsiapa yang bertentangan dengan ini, maka ia adalah Mulhid, Zindiq, ahli
Bid'ah, walaupun dia mendakwa dirinya seorang Sufi atau Salafi, atau Sunni maka
sesungguhnya dia adalah Dajjal!
Akan tetapi,
menurut penulis, bahwa kita perlu ingat, amalan-amalan para Sufi yang memiliki
sandaran hukum sama ada khusus maupun umum seperti zikir dan hizib-hizib ulama,
perayaan maulid yang bebas dari maksiat seperti percampuran antara lelaki dan
perempuan, maupun tariakt-tarikat sufi, serta tawassul dan ziarah kubur orang
soleh dan beristighasah dengan mereka; semua ini adalah termasuk dalam jenis
Sufi yang mendapat hidayah Allah seperti yang dimaksudkan oleh Syaikh
al-Talidi. Ini disebabkan penulis sendiri sudah mengalaminya ketika menuntut
dengan Syaikh Abdullah al-Talidi. Penulis juga sudah membaca pendapat-pendapat
Syaikh Abdullah al-Talidi di dalam kitab-kitabnya seperti Bidayah al-Wushul bi
Lubb Sahih al-Ummahat wa al-Usul.
Karya-Karya
Abdullah al-Talidi
Sepertimana
Madrsah al-Siddiqiyyah mengajarkan murid-murid mereka bahwa ulama haruslah
mengkritik perkara yang wajib dikritik. Dan kritikan ini haruslah direkodkan di
dalam bentuk tulisan agar menjadi warisan kepada generasi yang datang kelak.
Sebagaimana tradisi yang telah dilakukan oleh adik beradik al-Ghumariyyin, yang
telah mengarang berpuluh kitab dalam membahas berbagai jenis isu, Syaikh
Abdullah al-Talidi juga telah mengarang lebih dari 50 kitab pada saat ini.
Salah satu yang teragung adalah karyanya Bidayah al-Wushul bi Lubb Sahih
al-Ummahat wa al-Usul yang berjumlah 12 jilid. Juga kitab al-Mutrib yang menceritakan
wali-wali agung di Maghribi, Jawahir al-Bihar kumpulan hadis yang sahih menurut
beliau disertai dengan syarah beliau, dan lain-lain lagi.’
Penutup
Berikutlah
ringaksan yang penulis dapat ambil setelah membaca Biografi Syaikh Abdullah
al-Talidi yang berjudul Zikriyat min Hayati dengan pena Syaikh Abdullah bin Abd
al-Qadir al-Talidi sendiri, cetakan Dar al-Qalam Damascus pada tahun 2004 M /
1425 H. Semoga tulisan ini bermanfaat kepada diri penulis dan para pembaca,
Amin Ya Rabb al-Alamin.
Posted by
akitiano
http://akitiano.blogspot.com/2013/03/biografi-syaikhi-al-muhaddits-abdullah.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar